GOED ADEMEN BEN JE SOMS (EEN BEETJE) VERLEERD

Dat kan komen omdat je bijvoorbeeld astma hebt. Of doordat je ( een beetje) hyperventileert. Dat gebeurt vaak gewoon, sluipenderwijs, zonder dat je het echt door hebt. Je ademt te snel, te oppervlakkig, te hoog. Je organen krijgen dan net wat te weinig zuurstof. Je hele lijf functioneert suboptimaal. Spanning, vermoeidheid, concentratiegebrek of verminderde weerstand kunnen het gevolg zijn. Ook rugpijn en nekpijn ( overbelaste ademhalingsspieren) komt vaak als vervelend bij-effect. Sporten gaat door kortademigheid ook vaak niet lekker. Steken in de zij, en te snel buiten adem zijn, zijn tekenen van verkeerd ademen en -zeker voor kinderen- niet normaal.

Een ingesleten adempatroon is vrij gemakkelijk te beïnvloeden. Vaak lukt het kinderen in de eerste sessie al zó goed om rustig en diep te ademen, dat ze ter plekke diep ontspannen, en het liefst op de bank zouden willen blijven liggen. Ook ouders die toekijken pikken de ontspanning op en zitten vaak heerlijk te gapen. Meestal zijn vijf sessies genoeg om kind en ouders een flink eind op weg te helpen. We oefenen ook vaak op de loopband om het ademen tijdens inspanning trainen. Van dat laatste hebben ook jonge sporters veel profijt ( geen pijn meer in de zij en het beduidend langer vol kunnen houden van inspanning).

Een andere patiëntengroep die baat heeft bij ademtraining zijn de kinderen met buikpijn, hoofdpijn of andere onbegrepen pijnklachten. Het blijft een wonder om te zien hoe snel kinderen leren hun lijf/pijn positief te beïnvloeden via de ademhaling. Ze komen snel beter in hun vel te zitten en vaak is de pijn na een paar weken veel veel minder of zelfs verdwenen. Het bij-effect is dat kinderen ook vaak gemakkelijker en beter gaan slapen.

Goed ademen is van belang voor iedereen. Hulp daarbij is vaak zinnig voor kinderen met:

Astma

Hyperventilatie

Buikpijn

Hoofdpijn

Pijn in de zij bij sport

Spanningsklachten

Tics